

[image: Forside]










Lise Sørensen


Sparegris og julemand


– en besyvbog




Lindhardt og Ringhof








Sparegris og julemand

Copyright © 1975, 2017 Lise Sørensen og Lindhardt og Ringhof Forlag A/S

All rights reserved

ISBN: 9788711705018



1. e-bogsudgave, 2017

Format: EPUB 3.0



Denne bog er beskyttet af lov om ophavsret. Kopiering til andet end personlig brug må kun ske efter aftale med Lindhardt og Ringhof samt forfatter.



www.lindhardtogringhof.dk

Lindhardt og Ringhof Forlag A/S, et selskab i Egmont











Forbesyv


Baggrunden for denne udgivelse er følgende:

Indtil 1967 havde mine erfaringer for deltagelse i det offentlige liv indskrænket sig til oplevelser som bestyrelsesmedlem i en børnehave samt i Dansk Forfatterforening en kortere periode.

En dag i 67 blev jeg ringet op af daværende kulturminister Bodil Koch og anmodet om at stille mig til rådighed som tilforordnet medlem af programudvalget i Danmarks Radio. Dengang var programudvalget et særskilt organ under radiorådet, et udvalg som foruden repræsentanter for diverse lytterforeninger og politiske partier kunne suppleres op med indtil ti såkaldte „repræsentanter for forskellige grene af kulturlivet“. Ideen var at disse ekstra-medlemmer (som havde tale- men ikke stemmeret i selve radiorådet) ikke blot skulle repræsentere snævre faglige interesser indenfor deres særlige „grene“ – men deltage på lige fod i drøftelserne om programmerne, også de politisk betonede, også de, den enkelte „ikke havde forstand på“ – på samme måde som politikerne måtte drøfte strengt kunstneriske problemer, som ingen havde valgt dem til at skulle „have forstand på“.

Det syntes jeg lød som en god ordning, og mit spørgsmål til ministeren lød: „Hvad er det egentlig jeg skal gøre?“

„Du skal vel bare give dit besyv med,“ sagde hun. Det kunne ikke i al sin enkelhed være mere præcist og mere lokkende. Især i teorien.

Men en teori må man have, og denne beskedne ideologi er hvad jeg har skrevet på i den årrække, bogen her repræsenterer. Derfor kalder jeg den ikke en debatbog, men en besyvbog.



Der skal flere til at bestemme, om noget er en debat. Nogen må snakke med. Det gør de ikke altid. Eller man må gå ind på de betingelser, den allerede startede debat har opstillet. Det gider man ikke altid.

At give sit besyv med i en sag er ikke det samme som at repræsentere en eller anden „interesse“, men det skulle også gerne være noget andet end bare at hyppe sine egne kartofler. Naturligvis vil det altid blive opfattet som det sidste af de, der ikke kan lide ens besyv. Men efter en årrækkes skuffelser og dumheder begynder man at se og tro, at man alligevel repræsenterer et eller andet, netop ved ikke at repræsentere bevidst. Man er jo ikke enestående. Det tror jeg selv uvennerne vil kunne skrive under på.

At være ligefrem forpligtet til – ikke bare som en slags julegave at få lov til – at gi’ sit besyv med i vigtige sager, er simpelthen hvad et hvert menneske burde undes her i samfundet. Dette blev konklusionen af oplevelserne i disse besyvår.

Andre kulturer, har jeg ladet mig fortælle, har deres totem og tabu, vores kultur for tiden har sin sparegris og julemand. Vi skal holde igen og holde os fra en hel masse – og som løn for al påholdenheden kommer så en stor julemand og deler nådsensbrød og præmieobligationer ud til alle artige nærige et par gange om året.

Jeg tror, at i denne kultur er det manglen på pligt til at give sit besyv med, der volder flere mentale ulykker og udflipninger end noget andet – „sparsommeligheden“s direkte ulykker naturligvis undtagne.

Alt for mange „velerhvervede rettigheder“ har vi alt for længe taget for givne. Det er jo julemanden selv, der har givet os dem, og han er ingen solvogn, men en rigtig levende alvorlig samfundsrealitet!

Men ingen goder og ingen rettigheder er velerhvervede, før vi har givet vort besyv med. Radio og skole, biblioteker, daghjem og kernehjem – de bliver ikke vores, før vi ser dem, ikke som forbrugsgoder, men som virkefelter, arbejdspladser. Dette er så vigtigt, at alle må være med, ikke bare dem med det store overblik. Måtte andre få blod på tanden til (med et par bogtitler fra nyere tid) at „ta parti“ og „ta del“, – det gør de andre!

Først synes man, det er alt for svært og meget over evne. Siden opdager man, at det er så svært, at ingen selv nok så veludrustet elite kan klare det alene.

Og så begynder dansen.






Besyv om Danmarks Radio o.a.



„Lad andre klage over at tiden er ond, jeg klager over at den er kostbar.“




Bernhard L. Jacobsen








Hvem rager hvem i Danmarks Radio?

Nu skal der til at laves langtidsplanlægning i Danmarks Radio. Hvorfor det?

Tirsdag d. 21. november 1972 holdtes et radiorådsmøde, som næppe vil blive glemt med det første af de implicerede parter. Det skulle da lige være af den gruppe, der på langt sigt er mest impliceret, DRs lyttere og seere. Derfor denne lille erindringsliste. (Dosmerseddel).

På mødet vedtog man en licensforhøjelse på 32 kr. årligt. Argumenteret for netop dette beløb kan man ikke sige der blev. Man forstod, at det var hvad rådsmedlemmerne efter indgående drøftelser med befolkningen var nået frem til som det „højest opnåelige“. Et enkelt medlem skilte sig ud ved at foreslå en yderligere forhøjelse på fire kroner over fælleslicensen + et yderligere årligt tillæg for farvemodtagere på 10 kr. Det derved indkomne beløb (og dette blev der argumenteret for) ville bevirke, at man ville kunne stå ved sine egne løfter til licensbetalerne og medarbejderne og gøre den stærkt kritiserede siksak-kurs vandret. Det er interessant, at denne sologænger i licensspørgsmålet ikke var medlem af Folketinget, men gårdejer, borgmester Kr. Thule Hansen (R).

Thule Hansens indstilling blev fulgt op af en række ikke-stemmeberettigede mødedeltagere blandt de såkaldte tilforordnede programudvalgsmedlemmers bageste stolerække. En af disse (Mogens Andersen) bønfaldt folketingsmedlemmerne om at „gå hjem og tale med deres kammerater“ og foreholde dem, hvilken enorm kulturel folkelig værdi, Danmarks Radio måtte tillægges. Dette blev dels afvist som „almindeligheder“, der ikke kom den konkrete beslutning ved (Orla Møller) og dels afvist som insinuationer om bundne mandater, som man for det første ikke havde, (Poul Schlüter) for det andet ikke fandt det forkert at have (Bernhard Baunsgaard).

Som alle vidste, ville en licensstigning på kun 32 kr. medføre en budgetnedskæring på 18 millioner kr., og forretningsudvalget var, forstod man, gennem måneders intenst arbejde nået frem til en plan i store træk for, hvor disse atten millioner kunne undværes. Det havde været let, hvis det i forvejen havde været et ønskebudget. Men dette var tværtimod (i forhold til forrige handlingsplan) barberet med 27 millioner kroner – et led i en 90 mill. kroners spareplan, som man havde måttet sluge i juni måned!

Det kan ikke længere gøres med, som det stadig ofte foreslås, at undvære „de store operaer og operetter“. De er allerede undværet. Det er simpelt hen ikke længere muligt at finde enkelte poster i budgettet, hvor det virkelig batter at skære. Som systemet er, må nedskæringerne findes over hals og hoved (for det er jo „måneder“ målt med fornuftig planlægning) over hele linjen, hvilket endda kunne gå an, hvis det var muligt at komme uden om begrebet hellige køer. En hellig ko er således den udbyggede provinstjeneste, som er anslået at ville koste 5,6 millioner kr. plus andel i diverse generalomkostninger. Dén er udenfor diskussion vedrørende sparebestræbelserne, (som selve kulturministeren har skrevet) for den ér ja allerede vedtaget. (Det var der nu så meget der var. Hvoraf ellers begrebet siksak-kurs?)

Den udlovede natradio syntes ligeledes at være en hellig ko, som imidlertid i mødets løb blev reduceret til kun at være halvhellig („den halve natradio“, foreslået af Trine Nielsen) – men som dog repræsenterede en ekstraomkostning på kr. 1.7 mill. Endvidere den ønskede udbygning af nyhedstjenesten i radioen (Radioavis-Orientering) – pris ca. 700.000.

Disse prægtige julegaver til befolkningen er, som det hedder, „reddede“ i sparebestræbelserne, – hvilket i jævne ord vil sige, at der skal findes andre ofre.



Blandt disse ofre i den generelle nedskæring er, som det efterhånden er trængt ind, personalet. Ganske vist vedtager rådet, at den nye sendetidsudvidelse i TV (indkommet ved medarbejdernes rationaliseringsbestræbelser) skal væk. Så er der sparet 2,7 mill. Andre besparelser: 0,7 mill. Så er der efterhånden kun usle 15,1 mill. tilbage at skære, og dem må man selv ligge og rode med. Det vil bl.a. medføre, at 100 „numre“ i personalet bortfalder, – de 75 ved blokerede stillinger („naturlig afgang“) de 25 som egentlige afskedigelser.

På linje med den almindelige planløshed var det alene disse 25 afskedigelser, som var i stand til at vække egentlig debat på rådsmødet. „Det er dog menneskeskæbner det drejer sig om“, sagde et rådsmedlem (Anne Grethe Grønbæk) så kønt.

Jeg må være en mere hård hund, hvad menneskeskæbner angår, for jeg kunne slet ikke se det var der, pudlens kerne lå begravet. Med den sædvanlige undtagelse (Thule Hansen) var der intet stemmeberettiget medlem, som overhovedet kom ind på, hvad disse nedskæringer, disse numrebortfald, (naturlige eller unaturlige afgange) ville komme til at betyde for programkvaliteten. Måske kommer den debat. Når hunden er helt begravet.

„Afskedigelser i Danmarks Radio rager ikke mig og min gruppe, de er alene driftledelsens sag,“ erklærede råds- og folketingsmedlem Orla Møller i en brevveksling med personalet.

Julegaver til befolkningen rager folketingsmedlemmer og deres grupper. Spareforanstaltninger, – tolkning af folkets i kroner og ører nøjagtigt angivne følelser for institutionen. Men ellers?

Denne uklarhed om, hvem der rager hvem i Danmarks Radio, var det, som fik personalet til at anmode om, at rådet indkaldtes til et ekstraordinært møde, simpelthen for at få klarlagt, om det ville påtage sig ansvaret for sine egne beslutninger. Det ville det godt, skønt Orla Møller slog sig lidt i tøjret og i referaterne kom til at stå som manden, hvem personales tarv virkeligt lå på sinde.

Men stadig ingen debat om programkonsekvenserne.



Sagen er dog ikke slut. Netop i disse dage afgøres det, ved møder med driftsledelse og kontaktudvalg, hvorledes de nødvendige afskedigelser skal effektueres. Handlingsplanen, som i store træk anviser, hvor nedskæringerne skal foretages, skal vedtages af rådet i dag, d. 16.1.

Men først når de næste sæsonplaner for TVs og radios programmer foreligger, vil der være nogen mulighed for at se, hvilke konsekvenser for programlægningen, de nye nedskæringer (med indbyggede julegaver) vil få. Og så skal der endda gode øjne til, eftersom der er tradition for, at disse sæsonplaner forelægges i en optimistisk reklamerende stil, der ikke levner plads for hule sukke eller skjulte afsavn.

Der er langt imellem hvad der rager hvad i Danmarks Radio, en langtidsplanlægning vil gøre det mere overskueligt for den menige lytter-seer, – men det kan da vel ikke være betænkeligheden ved den? Det giver utryghed at skulle binde sig, og rent juridisk kan man slet ikke, så længe DRs økonomi i realiteten er i lommen på budgetministerium og finansudvalg.

I debatten om afskedigelserne gjorde Poul Schlüter (K) gældende, at det da vist slet ikke ville være sundt for personalet at føle sig så helt tryg for fare. Gælder der mon andre regler for samfundets støtter? Den forsigtige foreløbige debat om langtidsplanlægning kunne tyde på det. At binde sig til sine egne retningslinjer er noget andet end bare at tage æren for dem og lade andre rage kastanierne ud af ilden. Jeg ved da heller ikke hvor „sundt“ dette ville være for rådsmedlemmernes stressede sjæle – men unægtelig nyttig for institutionen, der mere og mere må opfatte sin øverste bestyrelse som en mand, der behandler sin kone som en løs forbindelse: ildsjæl een gang om måneden – resten af tiden: kåd som en kogt kastanie.



Hvem rager hvem i dag?

Under alt dette rammelæggeri har kritikken af DRs programmer uanfægtet braget løs og vil vedblive at brage. Iflg. denne kritik begår musikafdelingen hver anden uge musikalsk selvmord. Børne- og ungdomsafd. gider ikke ofre de mindste par milboner på en undersøgelse af børns tarv og psyke. Underholdningsafdeling/Radio godter sig i slet skjult smug over endelig at være kommet dansk jazzliv og deres eget Big Band til livs. Sportsafdelingen underbetaler Dansk Boldspilunion og gør i det hele taget alt for at aflive sporten, ligesom TV-teaterafdelingen med ikke ringe held forsøger at undergrave ny dansk dramatik. Værsgod – del og hersk!

Men kvalitet har jo som bekendt intet med økonomi at gøre (undtagen i ens egen branche). Det er snart ikke til at se ilden for bar kastanier. Hvem skal rage dem ud? Og hvem skal bestemme om DR fortsat og i stigende grad skal leve kristeligt og nære sig af aftapning af andre kulturinstitutioners uddannelser og miljøer? Tror man anlægsudgifter kun er noget med teknik og bygninger?

Uden igangsættelse af aktiviteter, som i sin tid kun var for de højrumpede, ville vi ikke i dag have programtyper, vi kunne holde ud – og bruge som våben til at få andre våbenarter (programtyper) udryddet med, – gyldne pile, f.eks.. Lad os tage Hov-Hov, som Orla Møller vil have mere af, ligesom af Volmer Sørensen. Hov-Hov forandrede ikke type – det forandrede, det ændrede, publikum. Forandrede „sig“ fra at være en sophisticated fjer i hatten til en „familievenlig“ kl. 20 sag. Og nu kan den så bruges til at slå alt andet i hodet med.

Faglig kompetence er ikke nogen spåmandskunst, rettere sagt, dens spåmandskunst består i at kunne se nutiden lidt mere klart end man kan forvente det af andre. Hvad skal vi med fagfolk, hvis vi ikke stoler på deres kompetence?



Sidst i december skete der noget glædeligt på den kritiske front. For første gang i sin formandstid modtog Ole Espersen en klage, som var udformet i konstruktive forslag til forbedringer af programmerne. Man har ironiseret over hans „bevægethed“ i den anledning – „det er nok fordi de repræsenterede så mange“. Det var nok snarere fordi de repræsenterede nøjagtigt sig selv – hverken en tilfældig røst i ørkenen eller de mange tusinde „almindelige mennesker“, som så mange grupper påberåber sig at være talerør for. Een svale gør ingen sommer, – men man bliver nu så glad når man ser den, hvert år.

Disse tillidsmænd i Ålborg ville bl.a. ikke nøjes med en regionalradio, som kun var „pladevending og hyggesnak“. De ville også gerne have programmer om arbejdslivet. Og de udbeder sig at blive talt til i et sprog de kan forstå.

Man mærker sig en udtalelse af provinschef Gerhard Nielsen fra samme periode: „ … men vi skal ikke have akademisk hakkelse i muleposen. Pegefingeren og kridtet skal om på ryggen.“

Ja, men burde den mand dog ikke have alle disse 5,6 millioner kroner oveni hatten, så rigtigt han tænker? Det fik han ikke, han fik dem ud af et med 18 mill. kr. barberet budget, til deling med „københavnske“ kolleger – som stadig er forpligtet til at være landsdækkende – og som sikkert alle uden undtagelse kunne ønske sig råd og vilkår til at drive en så indlysende rigtig programvirksomhed.

Hvem ville ikke gerne have tid, råd og overskud til at opsøge andre samfundsgrupper end de evindelige professionelle snakkebasser, som nok er lidt dyrere i honorarer – men meget billigere i forberedelse, idé, tid, research og medarbejdere. Det er let (og altså billigt) at operere med topfolk. Det er også let at lave hvad der i fagsproget hedder „voxpop’er“ (vox populil): „Hvad mener De, hr. mand på gaden?“.

Det er alt det i midten, som er det svære og krævende. Det er ikke kun udstyr, der koster mange penge, også menneskelig omhu og engagement.

Kridtet og pegefingeren vil altid være den billigste informationsform. De kan også bruges til et og andet – men ikke til meddelelse af dén viden og oplevelse, som kunne samles i Johs. V. Jensens ord: „Gå hjem. Vid bedre hvad du ved“.



„Lytternes og seernes interesser må nu engang gå forud for personalets“, udtalte kulturministeren (Matthiasen) som sit syn på de forestående afskedigelser. Men har lytterne og seerne da ikke andre interesser i foretagendet end licensen?

Mon det dog er lutter personlig fortrædigelse, der har fået personalet i DR til at slå bak og f.eks. suspendere Virksomhedsnævnet, som man finder uden mening under de givne forhold? Jeg tror, at kravet om fornuftig planlægning (der ikke kun svinger i takt med de økonomiske stemninger) i sin kerne er et krav om professionel hæderlighed, om at få lov til at passe sit arbejde og sin arbejdsplads på forsvarlig måde. Kun under perverterede forhold skulle der i en selvstændig og ikke-kommerciel institution som Danmarks Radio være nogen strid imellem „personalet“s og „kundernes“ interesser. Hvis der allerede er det, må konsekvensen være, at man ikke længere kan have et radioråd, som samtidigt skal varetage kundernes og institutionens interesser.

Nu skal der (forhåbentlig) til at laves langtidsplanlægning i Danmarks Radio. Måtte disse bestræbelser også interessere stridens æble, lytterne og seerne, der indtil nu i debatten om det økonomiske har forholdt sig næsten lige så tavse som et virkeligt æble (let vredesrynket).

(Politiken 16.1.1973)



TV-avisen og den sokratiske idioti

(indlæg på programudvalgsmøde d. 8. august 1972, her let forkortet)



Man har været så venlig at skaffe mig en række svenske „aktualitetsrubrikker“ over aftenens TVaviser i en bestemt uge, d. 26. juni til d. 1. juli. Jeg er meget glad for at have fået disse papirer til sammenligning med vore egne rapporter fra samme tidsrum. Det siger sig selv, at jeg ikke betragter en sådan uges sammenligninger som nogen form for dokumentation, kun som illustrationer til mine egne subjektive betragtninger. Jeg sidder her for at sige min mening, ikke for at bevise den.

Aktualitetsafdelingens leder har en gang imellem udtrykt ønske om lidt konkurrence til, hvad han så rigtigt kalder „Danmarks absolut bedste TV-avis“. Han tænker vel på de indenlandske konkurrenter, vi endnu ikke har, – men jeg har altså valgt at glæde afdelingen med en sammenligning med de, vi allerede har, en os nærstående kanal eller to – nemlig de svenske. Det lader sig let gøre i Humlebæk og er sikkert heller ikke svært inde i Københavneriet.

Jeg skal ikke glorificere det svenske TV-Nytt i forhold til det danske, i hvert fald ikke uden forbemærkninger. Jeg ved godt, der er mange gode grunde til at sammenligningen med hensyn til bred god nyhedsorientering falder ud til svensk fordel. Disse gode grunde vil jeg naturligvis gerne have på bordet, til udvortes brug. Som medansvarlig. Men her i huset synes jeg det er vigtigere at diskutere de mindre gode grunde.

I midten af min kritik af TVavisen står dækningen af Vietnam-krigen, som den efterhånden gør det for en del mennesker. Som udgangspunkt her vil jeg bede om at måtte bruge et par linjer fra Ole Espersens sol-og-vind-delende artikel i „Ny politik“, juni, under titlen: „Objektivitet og Vietnam“. Der står: „Krigen ses med vestlige øjne. Naturligvis. Vi har jo ikke andre“.



Har vi nu ikke det?

Så er det tankevækkende, at der findes en noget anden slags vestlige øjne at se disse ting med – vestlige nyhedsbureauer, som svensk TV-Nytt øser af.

Mere hold er der i artiklens næste sætning: „Vi udvælger og vurderer stoffet ud fra de givne forudsætninger, som er, at vi er et led i vestlige forsvarsalliancer“.

Mine spørgsmål til ledelsen, afdelingen og medlemmerne er da disse to:


	Er det rigtigt at der ikke findes andre troværdige nyhedskilder end de Nato-venlige?


	Er det rigtigt og nødvendigt, at vi vurderer og udvælger stoffet udfra forsvars-alliancesynspunkter?




Udover dette – men naturligvis i sammenhæng med det – finder jeg, at der råder en national provinsialitet i TV-avisen, som siger sparto til det meget omtalte „københavneri“. Et danmarkeri ud over alle rimelige grænser. Kommer man fra det svenske TVnytt 2 kl. 19 til dansk TV-avis en halv time efter – altså i direkte forlængelse – er det aldeles ikke noget med højre- og venstrevridnings-forskelle der slår én. Det er simpelt hen som at komme fra et nogenlunde velpudset vindu ud mod verden til et, der er trukket for med fløjlsgardiner.

Jeg kender godt den gamle danske filosofi om, at det er vigtigere at gnide sin gamle moster på ryggen med en ulden klud end „lege interesseret“ i fjerne folkeslag. Den kan måske bruges til mange formål, men jeg synes ikke rigtig den er noget for en avis.

Til illustrationerne. – Efter Ved gennemlæsning at have sikret mig, at de øvrige dage udviser samme billede, vil jeg henholde mig til de enkelte dage, jeg på forhånd selv havde bidt mærke i.

Mandag d. 26. juni fik man i TVnytt 2, – foruden en seks syv svenske nyheder – følgende udlandsbegivenheder hurtigt, men klart og tydeligt belyst:



Israelske styrker beskød i dag igen arabisk territorium.

EEC-ministre samledes i Bruxelles for at drøfte valutakrisen.

Amerikanske angrebsfly udførte i dag to bombetogter over Hanoi-området.

Fidel Castro kom i dag på officielt statsbesøg i Moskva.

Den italienske premierminister har dannet ny koalitionsregering.

McGovern hævder at have fået stemmer nok til nominering.

Guerillabaghold i Acapulco, – og Peron nomineret til præsidentkandidat.

Kommentarafdelingen „Rapport“ indeholdt bl.a. en erklæring om Vietnamkrigen af Olof Palme og et interview med den svenske ambassadør i Hanoi, Jean Christophe Öberg, som bl.a. udtalte, at bombningen af digerne er en uomtvistelig kendsgerning.



Nå, så trykker man om til TVA, som fra verden uden om os har følgende nyt at bringe:

Luxembourg-møde (der så at sige kun omtalte den danske krone og økonomiminister).

Ny italiensk regering.

McGovern hævder nu, at …

SLUT. – Ganske vist var der i den sene TV-avis en meddelelse af den sædvanlige slags: Nordvietnam hævder nu at … osv. Men foreløbig er vi ved den store TVA. Nu kommer indlandet!

Der er vel ikke flere indenlandske nyheder i den danske TVavis end i den tilsvarende svenske. Og det er nok lidt ubilligt at bebrejde redaktionen, at selv de svenske indenføndsnyheder så at sige er mere udadvendte end de danske! Red. kan ikke gøre for, at vi ikke har en statsminister, der foreslår et regeringsudvalg i folkeretlige spørgsmål nedsat i anledning af Vietnam-krigen. (Men tværtimod en, der for få år siden var pikeret over at en amerikansk folkesanger, Phil Oaks, midt i Rebild-dagene, fik lov at kalde visse mennesker for krigsforbrydere – nogen af de samme mennesker, han netop sad og spiste til middag med.)

Red. kan heller ikke gøre for, at Danmark ikke har en ambassadør som øjenvidne i Hanoi. Heller ikke for en tredje svensk nyhed: at 10 arabiske studenter udvistes fra en charterplan på Arlanda. Den kan ikke gøre for det ikke var på Stauning. Men det er nu typisk for svensk TVnytt, at man bruger begivenheden på Arlanda til at bringe – ikke et interview med en ledende charterfly-leder, men – faktisk med nogen af de bortviste studenter.

Den samme mandag (26.6.) var der åbenbart ikke mere perspektivrige nyheder herhjemme at opdrive end: Coloradobiller. Dansk påhængsvognsfabrik. D.S.B.S jubilæum, samt tre værelsers lejligheder i Kolding, som får lov at gøre sig til toværelsers. (En nyhed fra dagen før, som serveres piftet op med lidt film og et af de sædvanlige officiøse interviews med en mand fra boligselskabet.)

d. 27. 6. stod herhjemme atter næsten helt i Kronens tegn, bortset fra lidt dollars og sterling, der ligesom skulle med som illustration. Øvrige udlandsnyheder kunne tælles på præcis to fingre: Folkefront i Frankrig og 0.48 mn.s Mellemøst. Udsendelsen sluttede med at fortælle, at de billige uspecificerede charterrejser er kendt ulovlige, – med samt et klynkende forsvar af formanden for Danmarks Rejsebureauforening. Forinden da en lille selvglad bemærkning om, at Danmark ikke ville ændre sin Grækenlandspolitik – i anledning af Sveriges beslutning om atter at sende svensk ambassadør til Grækenland.

Næsten det samme sagde i TVnytt 1 den svenske udenrigsminister i forsvar for den svenske beslutning. Det er slet ikke sådan, at det officielle Sverige ikke kommer til orde i SR, – men altså sommetider kun for den nødvendige korte bemærkning, mens man i såvel TV1 som 2 bruger en stor del af tiden til at lade opposition og kritik komme frem, således her et fyldigt interview med en talsmand for SSU, som har protesteret mod ambassadør-beslutningen.

I TVnytt 2s Rapport endvidere et tilbageklip til de glade Melina Mercouri-dage, en grafisk kurve over turistbesøgenes stigen Sverige-Grækenland de sidste år, og en debat mellem et i protest afgående medlem af Grækenlandskomiteen og en journalist fra Dagens Nyheter.

Jeg fremhæver dette som et mønster, ikke for at oppositionen til enhver tid bør have forkørselsret, men for at man bruger en aktuel anledning til at orientere om betydningsfulde ting og med i købet holde os underrettet om, hvad der foregår i partierne og befolkningen – og på den måde medvirker til, at der bliver ved at foregå noget.

Foruden adskillige andre glimt fra omverdenen – man kunne tælle hele seks, bare mens vor afsluttende krone-udredning kørte – vistes i samme aftens TVnytt 1 en ca. to mn. lang film, der dokumenterede nyhederne om, at der nu systematisk bombarderes diger og dæmninger i Nordvietnam.

Naturligvis er der stadig adskillige Thomas’er, der ikke vil stille sig tilfreds med at se naglekraterne i Vietnams jord, men vil kræve bomberne med for at overbevises. Ikke des mindre tror jeg en sådan film kunne overflødiggøre ugers tøvende tvivl, som dagligt styrkes af det evindelige „Nordvietnam hævder nu … “ i en dansk befolkning. Det skulle undre mig, om en sådan film ikke har været at skaffe hertil.

På et eller andet tidspunkt bliver dette „Nordvietnam hævder“ jo altid efterfulgt af et „amerikanerne bekræfter nu“ om samme sag, i Danmarks Radio. Her kan vi godt tage Radioavisen med, skønt denne som helhed er bedre orienterende end TV-avisen. Det var en ejendommelig oplevelse i maj at høre den trætte radiospeaker meddele, at det nu påstodes at Hanoi og Haiphong blev bombet, men dette benægtedes af amerikanerne. Og så straks efter at få Chr. Winthers kommentar, hvoraf det tydeligt fremgik, at dette var kendsgerninger, alle regnede med og diskuterede i Amerika.

Her ser man med al tydelighed forskellen på den af politikere så elskede Rånyhed, – og så den nyhed, der er skammeligt udkogt i en menneskelig hjerne.

(Senere tilføjelser: rånyheden i denne sag var en ukritisk afskrivning af sagens parter, kommentaren, en faktisk og fyldig rapport om, hvorledes man diskuterer den kendsgerning, rånyheden benægter. Det er derfor Chr. Winthers kommentarer kaldes så „personlige“!)

I de glade Rebild-dage herhjemme i år fik vi i TVavisen et interview med den omrejsende Ronald Reagan – Nixons svar på Jane Fonda – som fortalte, at han havde præsident Nixons egne ord på, at der ikke bombes diger i Nordvietnan. Werner Hessenschmidt fortalte os derpå, at denne „påstand“ sidst var fremsat af Sveriges ambassadør i Hanoi, Jean Christophe Öberg. For at fremme alsidighedsfornemmelsen var der i samme udsendelse et interview med den nordvietnamesiske general Giap, der imidlertid ikke havde noget med den aktuelle situation at gøre. På samme måde var der godt nok d. 28. juni i 19.30 udsendelsen et interview med Öberg. Men den selv samme aften nævntes det – som en rånyhed; – i samtlige tre TVaviser, at amerikanerne havde trukket 10.000 soldater tilbage i syd, mens Öberg-interviewet stod alene som en slags Det-er-nu-minmening-rubrik, – fulgt op af gentagne påstande om at være påstande.

Nyheder fra den side henvises enten til „Horisont“ eller de pakkes ind i den føromtalte emballage af „det hævdes“, „det påstås“, som på besynderlig måde får dem til at adskille sig fra andre nyheder, dernæst er de forældede. Det er, som om man fordrer en eller anden særlig højesteretskendelse af dem, rent journalistisk, som man ikke forlanger af nogen andre nyheder.

Som Leif Blædel kort og godt har sagt det: vi holdes ikke løbende orienteret om den side af sagen. TVavisen lægger vægt på andre kilder.



Disse andre kilder er her inde fra blevet betegnet som „erfaringsmæssigt hæderlige“. Men erfaringen viser også, at denne journalistik har kilder, som ikke er hæderlige. Derfor er det besynderligt, at man afviser disse andre kilder med en så mimoseagtig redelighed, at den kun kan betegnes med Enzensbergers ord: Den sokratiske idioti. En særlig spidsfindig finfølelse, at anvende på kendsgerninger, som nok er åbenbare, men som man bare ikke kan lide.

Før eller siden kommer alt vel frem – men er det ikke meningen med en nyhedstjeneste, at det skal være lidt mere nu end siden? Man kunne endda forsvare det, hvis denne borgmesteragtige forsigtighed var en almindelig dyd i TVavisen, – det kunne dog give et vist særpræg. Men den synes kun at gælde overfor een bestemt slags nyheder, nemlig dem man, sikkert ikke med urette, mener den store del af befolkningen foretrækker at man går lidt let hen over. Ubehagelige nyheder, vore forsvarsalliancer taget i betragtning.

Den såkaldte „vietnamisering“ af Vietnam-krigen har fået al den omtale i TVavisen som tænkes kan. Men den anden halvdel af sandheden om den megen nedtrapning er f.eks., at en del soldater trækkes tilbage, ikke til fædrelandet, men til Thailand-baser, – samt luftkrigens intensive optrapning såvel i nord som syd.

Den engelske avis „The Guardian“ bragte allerede d. 22. juni oplysning om, at USA fører meteorologisk krig i Nordvietnam – kunstig regn – den samme oplysning bragtes af de slet ikke så forhastede svenske TVjournalister d. 2. juli – via en artikel i New York Times.

Jovist findes der en redelig vestlig journalistik, også amerikansk. Den benyttes bare ikke til overmål i Dansk TV. Måske synes man det er så gribende, at de selv skriver om sagerne, at det ville være taktløst at citere dem? Lige som visse personer herhjemme synes vi skal være så taknemmelige over, at vi har ytringsfrihed, at vi ikke skal være så ufine at bruge den.


Den tvetungede solidaritet
Johannes Møllehave, ny præst ved Virum kirke, erklærer i en samtale med sin forgænger i embedet, at Guds ord er noget man kun bør forkynde i kirken, hvor man som tjenestemand er ansat til det, ikke (som af forgængeren foreslået) f.eks. ved en pølsevogn el. lign. Dét ville være anmasselse.
Kurt Møller, formand for Dansk Idrætsforbund, nægter i Radioavisen at fortælle hvad han personligt mener om at deltage i idrætslegene i Sydafrika, da det alene kan være af interesse hvad han mener som formand.
Erik Aalbæk Jensenmennesketroende
alle har ret og det er lige synd for alle
solidaritet med vietnamesernemedfølelsesolidarisk
I troens, barmhjertighedens og sportens smelteovn kan det dog lykkes.
EPUB/xhtml/nav.xhtml




Indhold





		Titel



		Kolofon



		Forbesyv



		Besyv om Danmarks Radio o.a.



		Hvem rager hvem i Danmarks Radio?



		TV-avisen og den sokratiske idioti



		Den tvetungede solidaritet



		Et omvendt Columbus-æg



		Efterbemærkning 1975.



		Skjuler „kulturpersonligheder“ deres politiske holdning?



		De urørliges værdighed



		Da paragraf 57 blev kompromitteret



		Gør døren høj og porten vid











		Besyv om digtere, julemænd etc.



		Det er nu, skoven falmer



		Den fintmærkende grovæder



		Barbara, Bodelsen og klippebordene



		Om selvmord og sortseere



		En verden af dårligt arbejde



		Ind i en vinter – op på et flyttelæs



		Julemanden på vrangen



		Pebersvend på frierfødder











		Besyv om spareviljen i disse år



		Bankboksenes tyranni



		Folkebiblioteket – en umistelig byrde?



		Den politiske bibliotekar



		Hvem skal vælge for os?



		Efter(møde)tanker.



		Sort plat og krone om bogen











		Spareviljen i de spæde år



		– En nytænkers kulturgods











		Efterbesyv i september



		Om Sparegris og julemand











Guide





		Forside



		Titel



		Tekstens begyndelse













		1



		2



		3



		4



		5



		6



		7



		8



		9



		10



		11



		12



		13



		14



		15



		16



		17



		18



		19



		20



		21



		22



		23



		24



		25



		26



		27



		28



		29



		30



		31



		32



		33



		34



		35



		36



		37



		38



		39



		40



		41



		42



		43



		44



		45



		46



		47



		48



		49



		50



		51



		52



		53



		54



		55



		56



		57



		58



		59



		60



		61



		62



		63



		64



		65



		66



		67



		68



		69



		70



		71



		72



		73



		74



		75



		76



		77



		78



		79



		80



		81



		82



		83



		84



		85



		86



		87



		88



		89



		90



		91



		92



		93



		94



		95



		96



		97



		98



		99



		100



		101



		102



		103



		104



		105



		106



		107



		108



		109



		110



		111



		112



		113



		114



		115



		116



		117



		118



		119



		120



		121



		122



		123











EPUB/images/cover.jpg
LISE S RENSEN





